gold erstarrte hülle der erinnerung — overwriting III

[the golden skin of memory]

for walking ensemble and tape (2019)

instrumentation: violin, viola, violoncello, flute, clarinet and tape (4-channel+subwoofer)

duration: 10'

premiere: 8/11/2019 in Salzburg (International Crossroads Festival 2019), ENMT (ensemble for new music tallinn)

self-publishing edition: make contact

 

Das Stück ist Teil des Zyklus “überschreibungen”, in dem es allgemein um die Beziehungen zwischen Klang und Wahrnehmung geht. Durch Klang wird die Zeit wahrnehmbar. Paradoxerweise löst sich die Zeit durch die wahrnehmbare Klangerfahrung auf. Klang hat ein unglaubliches Potential und wir sind mit ihm auf ganz ursprüngliche Weise schon vor unserer Geburt damit verbunden. Aber dafür, dass es so machtvoll ist, sind die Gelegenheiten, seine Wirkung tatsächlich zu spüren, sehr selten. Ich will es so einsetzen, dass man es körperlich spürt, dass man wirklich die Anwesenheit von Klang spüren kann, von Klang, der einen Raum ausfüllt. Normalerweise dient uns Klang dazu, eine Botschaft zu übermitteln. Ich will aber nicht mit Klang auf etwas anderes verweisen, sondern den Klang selbst offenbaren.

Jedem Lautsprecher im Raum ist eine spezifische Stimme zugeordnet, die von den verschiedenen Musiker*innen interpretiert wird, während sie im Raum rotieren. Die Klangerfahrung ist vom Zuhörer abhängig und ist für jeden anders aufgrund der Hörposition im Raum. Man muss anwesend sein, um das Stück zu erfahren. Weil man das Stück erfährt, ist man anwesend.

ENGLISH TEXT

The piece is part of the cycle “overwritings”, which tries to explore the relationship between sound and perception. Through sound time becomes perceivable. Paradoxically time can become timeless through the perception of sound. Sound has an incredible potential and we are connected with it in an archaic way even before our birth. But even though it is so powerful, the opportunities to really experience sound are very rare. I want to make it a bodily sensation so that you can really feel the presence of the sound, which fills the room. Usually sound is used in order to convey a message. But I don’t want to show anything outside the sound, but the sound itself. Each loudspeaker has one specific part to be played. The different musicians perform the stationary parts while rotating through the room. The sound experience is completely dependent from the listener und is different for everyone depending on his/her position in the room. You have to be present in order to perceive the piece. Because you are perceiving the piece, you become present.

 
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